Μητρότητα: 6 συμβουλές για να βελτιώσετε τη γονιμότητά σας

Για κάποια ζευγάρια, μια εγκυμοσύνη είναι εύκολη και γρήγορη, ενώ για άλλα τα πράγματα δεν βαίνουν πάντα τόσο καλά.

Μερικές φορές, τα προβλήματα οφείλονται σε συγκεκριμένες φυσιολογικές καταστάσεις, π.χ. απόφραξη των σαλπίγγων στη γυναίκα ή μικρή ή απούσα συγκέντρωση σπερματοζωαρίων στον άνδρα, προβλήματα τα οποία μπορούν να επιλυθούν με θεραπείες όπως η εξωσωματική γονιμοποίηση (IVF) ή η σπερματέγχυση. Σε άλλες περιπτώσεις, είναι πιο δύσκολο να προσδιοριστούν οι αιτίες που ένα ζευγάρι δεν μπορεί να συλλάβει.

Σε ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην WebMD, την πιο διάσημη πύλη ιατρικών πληροφοριών στις Η.Π.Α., δίνονται 6 συμβουλές από Αμερικανούς ιατρούς και γυναικολόγους για την επίτευξη εγκυμοσύνης σε ζευγάρια που δεν επιθυμούν ακόμη να καταφύγουν σε θεραπείες για την αντιμετώπιση της στειρότητας.
Αυτές οι συμβουλές είναι οι εξής:

1) Υγιεινή διατροφή
Πολλοί γιατροί υποστηρίζουν ότι η διατροφή παίζει ένα ρόλο-κλειδί στο θέμα της γονιμότητας. Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη σε 17.000 γυναίκες από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ, μπορούμε να προσδιορίσουμε μια ομάδα τροφών που ευνοούν τη γονιμότητα και βελτιώνουν τη γονιμοποίηση του ωαρίου. Συγκεκριμένα:

  • Να καταναλώνετε περισσότερα μονοακόρεστα λιπαρά (π.χ. ελαιόλαδο) και να μειώσετε την κατανάλωση λιπαρών που προέρχονται από γλυκά ή πρόχειρο φαγητό.
  • Να αυξήσετε την πρόσληψη φυτικών πρωτεϊνών (π.χ. σόγια) και να μειώσετε τις ζωικές πρωτεΐνες (π.χ. κόκκινο κρέας).
  • Να καταναλώνετε πολλές φυτικές ίνες και τρόφιμα με χαμηλό περιεχόμενο σε σάκχαρα (π.χ. ψωμί ολικής αλέσεως, σαλάτες και φρούτα) και να μειώσετε την πρόσληψη υδατανθράκων και σακχάρων.
  • Να καταναλώνετε με μέτρο προϊόντα με πολλά λιπαρά, π.χ. παγωτά ή τυρί.

Σύμφωνα με τον Δρ Jorge Chavarro, ερευνητή της μελέτης, η διατροφή μπορεί να κάνει τη διαφορά, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι οι περισσότερες γυναίκες με διαταραχή της ωορρηξίας πάσχουν από Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών, μια κατάσταση η οποία συνδέεται με αντίσταση στην ινσουλίνη, που επηρεάζει την ωορρηξία. Η διατροφή δεν λύνει, προφανώς, το πρόβλημα της στειρότητας, αλλά μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία των προσπαθειών για σύλληψη.

2) Έλεγχος του βάρους
Ένας άλλος τρόπος για να υποβοηθήσετε τη γονιμότητα είναι το να έχετε ένα ισορροπημένο βάρος. Μελέτες δείχνουν ότι ο πολύ χαμηλός ή πολύ υψηλός δείκτης μάζας σώματος επηρεάζει την ωορρηξία και την παραγωγή των ορμονών της αναπαραγωγής.
Μια έκθεση που δημοσιεύτηκε στο έντυπο Human Reproduction επιβεβαιώνει ότι οι γυναίκες με δείκτη μάζας σώματος πάνω από 30 έχουν 4% λιγότερες πιθανότητες να συλλάβουν, ενώ σε γυναίκες με δείκτη μάζας σώματος πάνω από 35, το ποσοστό αυτό μπορεί να φτάσει και το 43%.
Σύμφωνα με την Janet Choi, ενδοκρινολόγο που εξειδικεύεται στις θεραπείες για τη στειρότητα στο Πρεσβυτεριανό Ιατρικό Κέντρο Κολούμπια της Πόλης της Νέας Υόρκης, οι γυναίκες παρουσιάζουν διαταραχές της ωορρηξίας που οφείλονται συχνά σε ΣΠΩ.
Αντιθέτως, οι πολύ αδύνατες γυναίκες μπορεί να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη γονιμότητα επειδή συχνά δεν έχουν κανονικό εμμηνορυσιακό κύκλο.

3) Μείωση του στρες
Παρόλο που η σχέση στρες και στειρότητας αποτελεί πάντοτε αντικείμενο ευρείων μελετών και αντιπαραθέσεων, τα στοιχεία εξακολουθούν να δείχνουν ότι αυτά τα δύο αλληλοσυνδέονται.
Πολλές μελέτες καταδεικνύουν ότι γυναίκες που ακολουθούν θεραπεία κατά του στρες καταφέρνουν να βελτιώσουν τις πιθανότητες σύλληψης, όπως βελτιώνονται και οι πιθανότητες επιτυχίας των θεραπειών της στειρότητας όταν δεν υπάρχει στρες.
Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε το στρες που συνδέεται με τη στειρότητα;
Οι ειδικοί προτείνουν να κάνετε οτιδήποτε χαλαρώνει το σώμα και το πνεύμα: η μουσική, η γιόγκα, το μασάζ, το γράψιμο, το διάβασμα, ο διαλογισμός, να μιλάτε στο τηλέφωνο με φίλους.
Πρέπει, ωστόσο, να αποφεύγεται η μείωση του στρες με αλκοόλ ή κάπνισμα. Αυτά είναι αντιπαραγωγικά μέτρα και επιδρούν αρνητικά στη γονιμότητα, στην ωορρηξία και στην παραγωγή σπέρματος στον άνδρα.

4) Βελονισμός
Πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν αυτή την αρχαία πρακτική της κινεζικής ιατρικής για τη βελτίωση της γονιμότητας σε γυναίκες που υποβάλλονται σε θεραπείες και σε γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν με φυσικό τρόπο. Αυτή η πρακτική συνδυάζεται συνήθως με δραστηριότητες που μειώνουν το στρες, όπως η γιόγκα.

5) Έλεγχος της ωορρηξίας
Ο χρόνος της σύλληψης είναι θεμελιώδους σημασίας, γιατί ενώ το ωάριο επιβιώνει 24-36 ώρες, το σπερματοζωάριο μπορεί να καταφέρει να επιβιώσει μέχρι και 5 ημέρες. Έτσι, αν θέλετε να αυξήσετε τις πιθανότητες σύλληψης, θα πρέπει να προσπαθείτε 3 ή 4 ημέρες πριν από την ωορρηξία και να συνεχίζετε και 24 ώρες μετά από αυτή.
Αλλά πώς μπορεί να γνωρίζει μια γυναίκα πότε έχει ωορρηξία;
Οι ειδικοί παραπέμπουν σε κάποιες «κατά προσέγγιση» μεθόδους που μπορούν να εφαρμοστούν για να το βρούμε αυτό:

  • Να ελέγχετε τη βασική θερμοκρασία σώματος (δηλ. την πιο χαμηλή θερμοκρασία που έχει το σώμα σας κατά τη διάρκεια της ημέρας), η οποία επηρεάζεται από τις ορμόνες της ωορρηξίας. Λίγο πριν από την απελευθέρωση του ωαρίου, αυτή η θερμοκρασία κατεβαίνει κατά μισό βαθμό και ανεβαίνει ξανά μετά την ωορρηξία. Για να αυξήσετε τις πιθανότητες, πρέπει να προσπαθείτε να συλλάβετε κατά τη διάρκεια των ημερών στις οποίες η θερμοκρασία κατεβαίνει.
  • Να ελέγχετε την τραχηλική βλέννη, οι αλλαγές της αντιστοιχούν στις αλλαγές της θερμοκρασίας. Λίγο πριν από την ωορρηξία, η βλέννη φαίνεται πιο άφθονη, αραιή και πιο διαυγής σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες. Να συντονίζετε τον έλεγχο της θερμοκρασίας και της βλέννης και να προσπαθείτε να συλλάβετε όταν αυτοί οι δύο παράγοντες είναι σε βέλτιστη κατάσταση.
  • Να χρησιμοποιείτε kit ψηφιακών οργάνων για την πρόβλεψη της ωορρηξίας. Αυτά τα συστήματα βασίζονται στις ορμονικές αλλαγές που παρατηρούνται στα ούρα ή σε άλλα χαρακτηριστικά του σώματός σας, π.χ. στο δέρμα ή στο σάλιο και μπορούν να προβλέψουν την ωορρηξία 2 με 4 ημέρες πριν να συμβεί.

6) Χρήση kit για τη διευκόλυνση της σύλληψης
Σύμφωνα με τους συγγραφείς του άρθρου, οι πιθανότητες σύλληψης μπορεί να αυξηθούν χρησιμοποιώντας επίσης kit που διευκολύνουν την πράξη της αναπαραγωγής, ιδίως όταν υπάρχει πρόβλημα εχθρικού περιβάλλοντος τραχήλου της μήτρας ή χαμηλή συγκέντρωση καλών σπερματοζωαρίων στο σπέρμα. Τα περισσότερα από αυτά τα kit περιέχουν τραχηλικά βύσματα χωρίς λατέξ στα οποία γίνεται η εκσπερμάτιση και στη συνέχεια εισάγονται απευθείας στον κόλπο στην οπή του τραχήλου, για να διευκολυνθεί η διέλευση των σπερματοζωαρίων. Η αντένδειξη είναι ότι αυτά τα συστήματα μπορεί να προκαλέσουν κολπίτιδα. Άλλα kit του εμπορίου επιτρέπουν τη μέτρηση της κινητικότητας των σπερματοζωαρίων.

Σε κάθε περίπτωση, όλες αυτές οι μέθοδοι μπορεί να μην έχουν επιτυχία. Για το λόγο αυτό, οι ειδικοί της Αμερικανικής Εταιρείας Αναπαραγωγικής Ιατρικής συνιστούν ότι αν δεν καταφέρετε να συλλάβετε έπειτα από 12 μήνες τακτικών και απροφύλακτων επαφών ή έπειτα από 6 μήνες εάν η γυναίκα είναι άνω των 36 ετών, πρέπει να συμβουλεύεστε ειδικό της γονιμότητας.

Πηγές
- Staci Pollack, MD, Βοηθός Καθηγητής Αναπαραγωγικης Ιατρικής, Ιατρικό Κολέγιο Einstein, Ενδοκρινολόγος Αναπαραγωγής, Ιατρικό Κέντρο Montefiore του Ινστιτούτου Αναπαραγωγικής Ιατρικής και Υγείας, Πόλη Νέας Υόρκης.
- Jorge Chavarro, MD, Τμήμα Διατροφής, Σχολή Δημόσιας Υγείας Χάρβαρντ, Βοστώνη.
-Janet Choi, MD, Ενδοκρινολόγος Αναπαραγωγής, Πρεσβυτεριανό Ιατρικό Κέντρο Κολούμπια, Πόλη Νέας Υόρκης.
-Shari Brasner, MD, Βοηθός Καθηγητής Μαιευτικής και Γυναικολογίας, Ιατρική Σχολή Mount Sinai, Πόλη Νέας Υόρκης.
-Chavarro, J, Obstetrics and Gynecology, Νοέμβριος 2007, τεύχος 110, αρ. 5.
-Van Der Steeg, J.W. Human Reproduction, Δεκέμβριος 2007, διαδικτυακή έκδοση.
-Scolaro, K. American Journal of Health-System Pharmacy, 15 Φεβρουαρίου  2008, τεύχος 65: σελ. 299-314.
-FDA: "Home-Use Tests - Ovulation (Saliva Test.)"
-American Pregnancy Association: "Ovulation Kits & Fertility Monitors."
- Αμερικανική Ένωση για τη Γονιμότητα: "Trying to Get Pregnant? New Advances in Technology for Ovulation and Induction and Treatment."

 

<< επιστροφή